suche | drucken | english
Lehre Angebot WS 2004/2005

Seminar: Usability of Groupware-Tools

DozentIn: Prof. Dr. Britta Schinzel, Regina Claus, Christoph Taubmann
Inhalt:

Usability stands for the utility of a product and aims at its acceptability by the end users. Usability research attempts to implement scientific findings into the development of software etc.
The seminar will elicit current approaches to usability in their suppositions and heuristics. At the same time approaches to gender aspects in usability research will be analysed. The seminar then will develop heuristics that enable to explore usability of groupware, in respect of diverse user groups. The social implications of current terms as efficiency, learnability, user’s satisfaction that generally outline usability shall be questioned. The developed heuristics will be tested to analyse and evaluate selected groupware tools (and groupware functions on e-learning platforms). The seminar’s results will be displayed in a multi-media presentation that could serve as guideline for decision makers in university and enterprises.

Usabiltiy steht für die Gebrauchstauglichkeit eines Produktes. Usability-Forschung versucht, wissenschaftliche Erkenntnisse in den Entwicklungsprozess von Software etc. einfließen zu lassen.
Das Seminar eruiert gängige Usability-Ansätze, deren Voraussetzungen und Vorannahmen. Parallel dazu werden Ansätze untersucht, die Genderaspekte bei der Untersuchung von Usability berücksichtigen. Aus dieser Recherche sollen eigene Kriterien entwickelt werden, mit denen Groupware auf ihre Gebrauchstauglichkeit für unterschiedliche Gruppen von Nutzerinnen und Nutzern evaluiert werden kann. Die Begriffe Zufriedenstellung, Effizienz und Effektivität, mit denen Usability gemeinhin umrissen wird, sollen dabei auch auf ihre sozialen Implikationen hinterfragt werden. Anhand ausgewählter Groupwaretools (und der Groupwarefunktionen von Lernplattformen) werden vergleichende Analysen und Bewertungen vorgenommen. Ziel des Seminars ist eine multimediale Präsentation der Ergebnisse, die auch als Informationsbasis für Entscheidungsträgerinnen und -träger in Hochschulen oder Unternehmen dienen kann.

Literatur:

P.W. Jordan (1998) An Introduction to Usability. London.
Baker, K.; Greenberg, S.; Gutwin, C.; (2001): Heuristic Evaluation of Groupware Based on the Mechanics of Collaboration. Proceedings of the 8th IFIÜ Working Conference on Engineering for Human-Computer-Interaction (EHCI´01) Toronto, Canada.
Baker, K., Greenberg, S. and Gutwin, C. (2002): Empirical development of a heuristic evaluation methodology for shared workspace groupware. Proceedings of the ACM Conference on Computer Supported Cooperative Work, ACM Press.
Pohl, M.; Michaelson, G. (1997). "I don't think that's an interesting dialogue": Computer-Mediated Communication and Gender. In: Grundy,F.; et al. (Hg.): Women, Work and Computerization: Spinning a Web from Past to Future. Springer.
H.Wiesner, H. Schelhowe, U. Peter, H. Schottmüller, C. Kedenburg (2002) „GM-guideline“: Gender Mainstreaming im Kontext Neuer Medien.
www.medien-bildung.net/forum/attachments/GMGuidelineStand25November02.doc

Zeit/Ort: Donnerstag 14-16,
Seminarraum IIG, Friedrichstr. 50, 2. OG